18 October, 2012

A.E.S


Assalamualaikum w.b.t.. hoho..!! Macam² dah berlaku kat Malaysia nie.. Sekarang aku baru dapat tahu banyak simpang empat kat Kangar dah pasang kamera tertutup CCTV.. (Tapi awat lain macam aje dia punya kamera). Selidik punya selidik sudah pasang AES daa.. (Lepas nie x ada 'can' laa nak potong lampu merah lepas nie..) Korang tahu ka apa itu AES..??

 kamera AES mudah alih yang in-progression sebelum di pasang di tempat yang ditetapkan..

AES mean Automated Enforcement System.. (Kalau dalam bahasa melayu Penguatkuasaan Automatik Sistem) Bila dia di pasang..?? Menurut motortrader.com.my, ia di pasang pada bulan Ogos lepas.. (Kat Perlis aku x tahu bila diorang pasang..) Hampir 800 kamera tetap dan 500 kamera mudah alih di pasang bagi memantau lalu lintas.. Kebanyakannya di pasang di laluan lebuh raya dan simpang jalan yang dikenali 'jalan hitam'..

Ramai orang tak puas hati dengan pemasangan AES nie.. (Ye laa.. Kalo dah kena snap dengan kamera tuu jadi saman terus laa.. dah laa mahal saman dia.. adoiyai..) Pihak JPJ dah dedahkan lokasi² di mana tempat AES di pasang.. Jadi kepada penguna jalanraya, berhati-hati laa semasa memandu.. (Lepas nie yang beli kereta ferari, lamborgini tu bawak laa 110km/j.. Hahaha)

 Jadi, apa pon selamat memandu ye.. Lagipon raya haji dah dekat.. Ramai budak² universiti dengan matrikulasi nak balik kampung halaman.. Semoga selamat sampai ke destinasi ye.. (Aku pon xsabar nak balik kampung nie.. Cepat la datang 24hb.. Tak sabar nak balik kampung nie..)

Sekian..

4 comments:

hazfee said...

tak boleh dah nak bawak kereta laju2 lps ni :P

Seroja Tiara said...

adoii jenuh dah lagu ni....hehe

norazis said...

berhati-hati lebih lah lepas ni..

s h a said...

bile gamba dah di snap memang xle lari.pandu cermat jiwa selamat. :)

Post a Comment