02 May, 2012

Learn Japanese Language - Kata Nama Peribadi

Assalamualaikum semua.. apa khabar korang semua..?? sorry kepada pembaca atau anak² murid yang dok menunggu lesson baru pasal bahasa jepun nie ye.. Lewat sikit hari nie.. (hari nie teman x sihat lorr..) Ye seperti biasa kita akan meneruskan learning kita.. Hari nie kita mengenali ganti nama peribadi..

Watashi - Saya

Terdapat beberapa kaedah lain untuk melafazkan ganti nama peribadi 'saya'.. Bagi kaum wanita atau perempuan, istilah ini sering disingkatkan kepada 'watashi'.. manakala bagi kaum lelaki pula selalunya guna istilah 'boku' atau 'ore'.. korang seelok-eloknya harus berhati-hati apabila menggunakan kedua-dua istilah nie.. (kalo pondan x tahu laa nak sebut mana.. t aku tanya pada yang pakar.. haha..!!) 'Boku' adalah istilah yang halus tapi ia digunakan dalam situasi² rasmi.. 'Ore' pula merupakan perkataan biasa dan hanya digunakan untuk situasi² x rasmi seperti dikalangan rakan² karib sering di tuturkan dalam majlis² rekreasi oleh pelajar.. ataupon golongan kelas rendah ataupon golongan penjenayah.. (macam tuu senang laa nak taw golongan² orang macam mana kan.. hahaha..)

watakushi -tachi - kita / kami
anata -tachi - anda [ramai]
anohito / anokata - dia [lelaki / perempuan]
anohito -tachi - mereka
anata - anda / kamu [tunggal]

Take this note : Dalam bahasa jepun, adalah menjadi kelaziman bagi mereka menggugurkan kata nama 'saya' dan 'anda' di dalam pertuturan.. Ganti nama 'dia' digugurkan apabila makna ayat jelas dengan sendirinya..

Contoh ayat:-
"anata wa kaimono ni ikimasu ka..??"
Adakah anda hendak pergi beli-belah..??

'Anda' atau 'anata wa' biasanya digunakan.. So, dengan ini, tamat sudah dan sekiranya ada kemusykilan, boleh laa chat kat chatroom saya tuu ye.. Aku nak baring jap, dah kena panadol nie.. Selamat ye.. huhu..!!

Sekian..

4 comments:

pet said...

cikgu bahasa jepun ni :)

Unknown said...

cikgu..dtg lapor kehadiran..i folo u

eidah mazidah said...

watashi singgah blaja kat sini..heheh :D

Kasih Salina said...

salam kenal..hehe..seronok juga belajar bahasa jepun ni..blh tambah ilmu..

Post a Comment